24. elokuuta 2012

Karviaisia, muruseni?

Mun mumma kutsui mun isoveljeä aikoinaan tasmanian tuholaiseksi. Mä oon vakaasti sitä mieltä, että tämä ominaisuus on periytynyt tuohon mun muuten niin ihanaan pikkumieheen. Tai sitten mulle tuli tänään suunnaton ajatusvirhe, kun kuvittelin voivani tehdä jotain omaa juttua sillai pikaisesti pikkujätkän touhatessa vieressä. Aamulla käytiin hieman harventamassa karviaispuskia ja sen seurauksena iski taas halu leipoa. Mä oon joskus löytänyt Pirkasta semmoisen suklaisen piiraan ohjeen, johon saisi tuota marjaa tupattua. Sen kokeileminen on vaan venynyt ja venynyt. Ohje sinällään on suunnattoman helppo, mutta tekeminen osoittautuikin todella hitaaksi. Välillä kun täytyi pyyhkiä maidot lattialta, pelastaa lusikkalaatikon ja lehtikorin sisältö, huuhtoa suunnaton tukko kissankarvoja karviaisista, pelastaa telkkari ja mun ruokaohjemappi. Mutta kaikesta vastoinkäymisestä huolimatta on tuotakin ohjetta nyt kokeiltu. Alunperin ohje oli mustaherukkapiirakalle, mutta kyllä tuosta ihan kelpo karviaispiirakkakin tuli. Ja miksei tuossa menisi moni muukin marja.

Suklainen kaura-karviaispiiras

2dl vehnäjauhoja
0,5dl tummaa kaakaojauhetta
0,5dl sokeria
1,5tl leivinjauhetta
1 kananmuna
0,75dl juoksevaa margariinia (laitoin sulatettua voita)
1dl maitoa
Pinnalle:
n.3dl karviaisia tai mustaherukoita
Muruseos:
2dl kaurahiutaleita
0,75dl sokeria
0,75dl juoksevaa margariinia (laitoin taas voita)
2rkl tummaa kaakaojauhetta

  Sekoita pohjan kuivat aineet keskenään. Lisää muna, rasva ja maito. Levitä taikina voideltuun piirakkavuokaan (halkaisija n.26cm). Ripottele päälle marjat.
  Sekoita muruseoksen ainekset keskenään ja ripottele seos piirakan päälle. Paista 200 asteessa uunin alatasolla noin 20 minuuttia. Tarjoa jäähtyneenä jäätelön kanssa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti