27. maaliskuuta 2012

Kaalinkatkua

Mä muistan varmaan aina isäni aikoinaan tekemät kaalilaatikot. Niissä kaalia oli lähinnä nimen vuoksi ja mausteeksi ja riisiä ja jauhelihaa sitäkin enemmän. Kaali ei tainnut mun isäni lempiruokiin kuulua. Ja aikalailla samoilla linjoilla mä oon mennyt niinä harvoina kertoina, kun oon kaalilaatikkoa vaivautunut tekemään. Sinänsä harmi, että tuota tulee tehtyä niin harvoin, kun hyväähän se on. Ja säilyy hyvin pakkasessakin.

Yleensä oon tehnyt kaalilaatikot ihan summamutikassa, mutta nyt ajattelin olla niin hurja, että otin oikein ohjeen tuota ruokaa varten. Ja niinpä testiin pääsi Yhteishyvän broileri-kaalilaatikko ja puolukkachutney. Ruoka itsessään on sangen helppo valmistaa, mutta kypsyminen ottaakin sitten aikaa. Mun kaalilaatikko ehti vähän kärvähtää pinnasta ensimmäisen tunnin aikana ja loppuajaksi laitoin palan foliota päälle. Välillä kannattaa vähän painaa pintaa, että päällimmäisetkin riisit ja kaalit kypsyisivät. Tällä kertaa olin aika uskollinen ohjeille, ainoastaan broilerin jauhelihaa laitoin vähän enemmän elikkäs 500g.

Broileri-kaalilaatikko

2 sipulia
1rkl öljyä
n.1kg valkokaalia
500g broilerin jauhelihaa
1,5dl puuroriisiä
3dl kanalientä
4rkl siirappia
2tl suolaa
1,5tl meiramia
3dl maitoa
2dl ruokakermaa
1 muna

  Leikkaa sipulit suikaleiksi ja ruskista ne kevyesti pannulla. Leikkaa kaali ohuiksi suikaleiksi. Sekoita keskenään voideltuun vuokaan sipulit, kaali, pieninä paloina broilerin jauheliha sekä riisit. Sekoita kuumaan kanaliemeen siirappi sekä suola ja meirami. Kaada seos vuokaan. Sekoita maito, kerma ja muna keskenään. Kaada munamaito tasaisesti laatikon päälle. Kypsennä kaalilaatikkoa 200 asteessa noin 1,5-2 tuntia. Tarjoile puolukkachutneyn kanssa.

Chutney oli helppo tehdä. Ainekset kattilaan, keitto ja soseutus. Ihan vahingossa lipsahti reilu teelusikallinen sambal oelekia, kun ohjeen määrä oli neljännesteelusikallinen. Saa siinä olla vähän potkuakin, kun kerran ruvetaan maustamaan. Chutneya soseuttaessa onnistuin värjäämään keittiön tasot ja kaappien ovet kivoilla punaisilla pilkuilla. Tästä voisin kenties oppia, että värikkään ruoan soseuttaminen olemattoman pienessä kattilassa ei ole kovin fiksua.

Puolukkachutney

200 g puolukoita
1 sipuli
1dl sokeria
2dl vettä
1rkl punaviinietikkaa
0,5tl suolaa
0,25-1tl chilitahnaa (sambal oelek) 

  Nosta kaikki ainekset kattilaan ja keitä miedolla lämmöllä 20 minuuttia. Soseuta aineet sauvasekoittimella ja anna jäähtyä. Säilytä viileässä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti