19. tammikuuta 2012

Äijälle ruokaa

Mä olin päättänyt, että tänään kokeilen semmoista perunaohjetta, joka on mapeissa kulkenut toistakymmentä vuotta. Koskaan aikaisemmin en vaan oo saanut aikaiseksi tuota testata. Ongelmana oli keksiä jotain sen kaveriksi. Ja kun en muuta saanut päähäni, niin tein sitten uunimakkaraa. No, uunimakkara on yksi niitä helppoja ja halpoja ruokia, joita voi aina silloin tällöin tehdä. Harvakseltaan nautittuna vielä ihan hyvääkin. Niin ja laitoinhan mä uunivuokaan makkaroiden viereen pari lohkottua sipuliakin voinokareilla kruunattuna. Sipulit oli hyviä, mutta poksahtelivat aika mukavasti uunissa.... Tuon perunaohjeen oon kirjoitellut muistiin nimellä laakeroitu Matilda, mutta mun perunat oli kyllä jotain muuta. Ohje näyttää löytyvän ainakin Kotilieden sivuilta eli olisinkohan jostain semmoisesta lehdestä sen joskus löytänyt. No, ihan hyvät perunat tuolla tuli, oli ohje lähtöisin mistä tahansa.

Sitä eilistä kakkua en oo vielä uskaltanut maistaa. Ajattelin odottaa, että tyttö pääsee jalkkistreeneistä ja korkataan kakku sitten. Aina vaan epäilyttää.... Mutta tässä vielä päivän ohjeet, jos joku haluaa testailla.

Laakeroitu Matilda

1kg kuorittuja perunoita
3rkl rypsi- tai oliiviöljyä
2 valkosipulinkynttä
4 isoa laakerinlehteä
suolaa
mustapippuria
4-5dl kasvislientä

  Viipaloi perunat noin 0,5-1 sentin viipaleiksi öljyttyyn laakeaan paistokasariin. Levitä perunakerrosten puoleen väliin hienoksi leikattua valkosipulia, laakerinlehtiä, suolaa, mustapippuria ja 2 rkl öljyä. Lisää liemi, kiehauta ja peitä perunat voipaperilla (mä käytin leivinpaperia) ja sitten kannella. Anna kypsyä miedolla lämmöllä, kunnes perunat kypsyvät (25-30 min).

Uunimakkaraa varten tein kahteen lenkkimakkaraan viillon keskelle pitkittäin, laitoin viiltoon juustonpaloja ja kypsensin makkaroita 225-asteisessa uunissa noin 25 minuuttia. Juustoja oon vaihdellut aina sen mukaan, mitä kaapista sattuu löytymään. Nyt oli ihan arkijuustoa, mutta onpa noihin päätynyt sinihomejuustoakin. 


Tulipas ankea kuva ja annos. Laitetaan kiireen ja hirmuisen nälän piikkiin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti