1. helmikuuta 2015

Bread is for man to eat (let man eat bread) - hurjan helppo ja nopea rieska perunamuusijauheesta

Viime päivien tarjonta on ollut melko leivontavoittoista ja samalla linjalla jatketaan... Kyllä niitä ruokajuttujakin tulee taas pian. Mä lupaan!

Mulle iski viikolla ahdistus ylitsepursuavista kaapeista ja yritän taas hetken hyödyntää kaapeista löytyviä aineksia ja ostella mahdollisimman vähän mitään kaupasta. Kaappeja kollatessa vastaan tuli yksi yksinäinen perunamuusijauhepussi, joka päätyi lopulta rieskoihin. Nämä rieskat ovat helppoja tehdä ja mun mielestä ohje oli parempi, kuin minkä olen aiemmin julkaissut, vaikkei sekään huono ollut. Nämä tosin kannattaa syödä hetimmiten paistamisen jälkeen, sillä ovat parhaimmillaan hieman lämpöisinä. Ohjeen alkuperästä mulla ei ole hajuakaan, sillä löysin sen taas vanhasta reseptimapistani.




Perunarieskat perunamuusijauheesta

6 dl vettä tai maitoa
½ tl suolaa
20 g voita tai margariinia
1 pss perunamuusijauhetta
2 dl kaurahiutaleita
2½-3 dl vehnäjauhoja

  Kuumenna uuni 225 asteeseen. Mittaa neste, suola ja rasva kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi. Ota kattila liedeltä ja sekoita perunasoseaines joukkoon. Anna seistä reilu 5 minuuttia. Vatkaa perunasose sileäksi puuhaarukalla. Lisää haaleaan perunasoseeseen kaurahiutaleet ja vehnäjauhot. Sekoita taikinaksi.
  Taputtele taikinasta jauhoja apuna käyttäen pieniä tai suuria rieskoja leivinpaperoidulle pellille.  Älä pistele rieskoja, jolloin ne kupruilevat kivasti paistettaessa. Paista 12-15 minuuttia. Nauti heti.



2 kommenttia:

  1. Perunarieskat on meidän perheen lemppareita. Jauheesta ei ole tullut kokeiltua, mutta muusinjämät monesti menee rieskoihin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo jauhe on ihan hyvä korvike, jos muusia ei oo saatavilla :) Mä aina suunnittelen, että tekisin muusin lopuista rieskaa tai sämpylöitä, mutta yleensä ukko ehtii ne tuhota jääkaapista.

      Poista