8. elokuuta 2013

Mon cheri - suklaakakkua kirsikoiden kera

Ainakin Seinäjoella koululaisten urakka alkoi jo tänään. Perinteisesti meillä juhlistetaan lukuvuoden alkua ja loppua jollain leivonnaisella. Kun kirsikoita vielä saa, päätin pyöräyttää kirsikka-suklaakakun Kotilieden parhaat leivonnaiset-kirjasta löytyneen ohjeen mukaan. En tiedä mikä mun kakussa meni vikaan, sillä taikina vaikutti varsin vähäiseltä ja hätinä riitti pieneen sydänvuokaan. En millään saanut ohjeen puolta kiloa kirsikoita mahtumaan kakkuun, joten osan keitin sitten hillokkeeksi. Onneksi olin tarkkana kakkua paistaessa, sillä kakku kypsyi reilussa puolessa tunnissa ohjeessa mainitun 50 minuutin sijaan. Ja silti kakku tummui reunoilta aavistuksen liikaa.

Tyttö ei kerinnyt kakkua jäädä maistelemaan, vaan karkasi saman tien koulusta päästyään kaverinsa luo. Herkutellaan me muut sitten. Hyvää tämä oli ja voin kuvitella, että paranee vielä, kunhan maut tasaantuvat.

Kirsikka-suklaakakku
(10-12 palaa)

150g voita
2dl fariinisokeria
2 kananmunaa
3dl vehnäjauhoja
2rkl tummaa kaakaojauhetta
2tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria
300-500g tuoreita kirsikoita
Koristeeksi:
tuoreita kirsikoita
tomusokeria

  Huuhtele kirsikat ja poista kivet. Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon munat yksitellen.
  Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan kevyesti sekoittaen. Kaada taikina voideltuun irtopohjavuokaan, halkaisija n.22cm. Painele kirsikat kakkutaikinaan tasaisesti. Paista 200-asteisessa uunissa noin 50-55 minuuttia. (Tosin mun kakku kakku kypsyi jo 35 minuutissa, joten kannattaa olla tarkkana!) Tarkista kypsyys tikulla.
  Anna kakun jäähtyä vuoassaan. Nosta kakku tarjoiluvadille. Ripottele pinnalle tomusokeria. Koristele kirsikoilla.
  Kakku säilyy viileässä mehevänä 4-5 päivää.


2 kommenttia:

  1. Nam, kirsikoita & suklaata! :)

    Meilläkin alkaa osittain arki ensi viikolla. Minä palaan töihin ja isäntä jatkaa vielä lomailua. Vähän toisaalta harmittaa mennä töihin, mutta toisaalta on taas kiva kun arki palaa meiänkin elämään. Kyllä arki vaan on yhtä juhlaa, kun sen oikein oivaltaa, sanon minä!! :)

    VastaaPoista
  2. :) Mä olisin halunnut tietää, että kuinka mehevä kakusta tulee, kun saa seistä päivän pari. Kakku katosi kuitenkin niin nopeaa, ettei mitään jäljelle.

    Nytkö sulla on jo loma lusittuna? Nopeasti meni! Mä oon ollut koko kesän aivan sekaisin päivistä, kun tyttö on ollut lomalla. Jotenkin mun rytmi kulkee neidin lukujärjestyksen mukaan. Sitä seuratessa pysyy edes jotenkin kartalla siitä, mikä päivä on. Siksi on suunnattoman ihanaa, että koulut alkoivat!

    VastaaPoista