12. maaliskuuta 2013

Sydän syrjällään - epäonniset perunarieskat

En tiedä mikä noissa 'Väinämöisen viettelys' - kalevalaisen keittokirjan ohjeissa on, mutta mä en saa niitä onnistumaan. Ei, vaikka kuinka yrittäisin. Ajattelin tänään tyhjätä jääkaappia ja käyttää muusin loput perunarieskoihin. Kyseisestä opuksesta löytyi kivalta kuulostanut sydänrieskojen ohje, joten tottahan sitä piti testata. Mun ja taikinan yhteistyö oli vaan jotain katastrofaalista. Vaikka kuinka yritin käyttää jauhoja apuna ja kaulia taikinan silikonialustalla, oli lopputuloksena karmean epämääräinen taikinatakero, joka liimaantui niin alustaan kuin käsiinkin ja kaikkialle mihin sitä vain lensi. Se siis niistä kauniista sydämenmuotoisista rieskoista. Muutaman sain tehtyä ja loput taputtelin käsin pieniksi littanoiksi leipäsiksi. Maultaan nuo oli ihan ok, mutta äskeisestä taistelusta sisuuntuneena taidan iltasella leipoa vielä jotain muuta. Mutta tässä ohjetta, jos joku toinen onnistuisi paremmin.

Sydänrieskat

3dl perunamuusia
0,5dl öljyä
1 muna (josta puolet voiteluun)
1dl kauraleseitä
1dl hiivaleipäjauhoja
1tl timjamia tai oreganoa
Pinnalle: 
seesamin- tai pellavansiemeniä

  Sekoita muusin joukkoon öljy, puolet kananmunasta, leseet ja jauhot. Ripota yrttimauste mukaan. Kauli taikina leivinpöydällä jauhoja apuna käyttäen noin puolen sentin paksuiseksi levyksi ja ota siitä sydänmuotilla kakkaroita. Halutessasi voit leikata taikina paloiksi ja painella pieniä leipäsiä jauhotetuin käsin. Nostele rieskat pellille, voitele munalla ja ripottele päälle siemeniä.
  Paista rieskoja 250-asteisessa uunissa noin 15 minuuttia.



7 kommenttia:

  1. Ihana kuulla että jollein muullekin käy välillä samalla tavalla ettei kaikki mene kuin Strömsössä!! :)
    Ja tää ei ollut sanottu vahingonilolla, vaan itselle kannustukseksi!! :D
    Muista että pääasia on se maku!!

    VastaaPoista
  2. :DDD Joo, näitä aina välillä sattuu. Samaisesta kirjasta oon joskus testannut brita-tortun ohjetta ja lopputuloksena oli tahmea, epämääräinen sotku. Joka tosin maistui oikein hyvältä :D Sitä sitten yritettiin saada leivinpaperista irti ja kaapia lautasille :D

    VastaaPoista
  3. Mä olen kans kerran yrittänyt tehdä tuota brita-torttua. Marenki oli rapeaa vielä kun otin sen uunista, mutta kun täytin kakun ja laitoin sen samantien tarjolle, ei marenki enää ollutkaan rapeaa.. ARGH! Onneksi en ollut vieraille kertonut mitä tarjoan, eivät arvanneet että sen oli tarkoitus olla britakakkua!
    Mutta nyt aion kyllä heti tilaisuuden tullen kokeilla tehdä sitä uudestaan.

    VastaaPoista
  4. Täytyis kokeilla kanssa. Mutta tällä kertaa jollain toisella ohjeella!

    VastaaPoista
  5. Ihania sydämen muotoisia! :-D Ja ihana Pikku Myy niin tuimana tuijottaa, mulla on toi sama tarjotin kans :-)

    VastaaPoista
  6. Selailin sitä kirjaa ja tulin siihen tulokseen että se ei toimi niin miehen viettelyyn kuin kokkaamiseenkaan. Mutta tekijöillä on varmaan ollut kivaa...

    VastaaPoista
  7. Löysin tuon tarjottimen viikonloppuna kirpparilta, enkä voinut jättää sitä pöytään nököttämään. Pikku Myy on mun idoli <3

    Mä alan kanssa kallistua siihen, ettei kirjasta ole mulle mitään iloa. Sain sen joku joulu lahjaksi ja silloin vaikutti hauskalta. Harmi vaan, ettei mulla toimi.

    VastaaPoista