16. lokakuuta 2012

On isot mustikkatiikerit karanneet, on kadonneet jäljet parempiin suihin....

Mun on taas pitkän aikaa tehnyt mieli mustikka-tiikerikakkua, mutta aina on tullut leivottua jotain muuta. Miksi ihmeessä maailmassa täytyy olla niin paljon ihania ruoka- ja leivontaohjeita? Mä kun haluaisin testata niitä kaikkia! Luulen vaan, etten koskaan saa testattua edes murto-osaa noista ohjeista mitä oon itselleni vuosien saatossa haalinut. Ja kun kokoelma tuntuu kasvavan koko ajan. Tänään onnistuin pitämään näppini erossa keittokirjoista, kun kirpparilla kävin. Hyvä minä! Muutamaa olisi tehnyt mieli tutkia vähän lähemmin, mutta päättäväisenä kuljin kirjojen ohi.

Mutta siihen kakkuun. Tätä kakkua oon tehnyt joskus ennenkin ja on se vaan hyvää. Ohjeen oon löytänyt Pirkasta. Vähän toispuoloonen mun kakusta tänään tuli, mutta ehkä se maku on kuitenkin tärkeämpi. Jos mustikasta tykkää, niin suosittelen :) En tiedä mitä ajattelin kakkua leipoessa (vai ajattelinko ollenkaan), mutta yritin vatkata liian kovaa voita ja sokeria aivan liian pienessä kulhossa. Ja siivo oli sen mukainen. Kakun kuorrutekaan ei halunnut tehdä mun kanssa yhteistyötä ja suurin osa sai jäädä kippoon. Ja ne vähät kakun päälle päässeet näytti kaikkea muuta kuin koristeellisilta. No, edelleen se maku ratkaisee, ei ulkonäkö. Jatkossa kuitenkin tekisin kakun ilman kuorrutetta. On parempaa niin... Kakkua leipoessa hymyilin mun kakkuvuoalle.... Se todellakin näyttää siltä, että on ollut ahkerassa käytössä. Oon sen ostanut muutamalla markalla kirpparilta lähemmäs 20 vuotta sitten. Hackmannin vuoka on hyvä vuoka :) Lisäksi kaapista löytyy pari miehen mummalta perittyä kakkuvuokaa, enkä niistäkään luopuisi mistään hinnasta. Niissäkin vuodet näkyy lommoineen kaikkineen, mutta parempia kakkuvuokia saa hakea!

Mustikkatiikeri

250g voita
2,5dl sokeria
4 kananmunaa
3,5dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
1 limetin raastettu kuori (voi jättää pois)
Mustikkaraita:
1dl jäisiä mustikoita
2rkl sokeria
Kuorrutus:
2dl tomusokeria
2rkl limetin mehua (vesikin käy)

  Vatkaa pehmeä rasva ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi. Lisää huoneenlämpöiset munat joukkoon yksitellen koko ajan vatkaten. Sekoita vehnäjauhot, leivinjauhe, vaniljasokeri ja limetin kuori keskenään ja lisää taikinaan. Sekoita tasaiseksi.
  Ota kakkutaikinasta 1/3 toiseen kulhoon. Soseuta kohmeiset mustikat sokerin kanssa. Lisää mustikkasose pienempään osaan kakkutaikinasta. Mä oon aina jättänyt mustikat kokonaisiksi ja toimii niinkin!
  Kaada puolet vaaleasta taikinasta voideltuun ja jauhotettuun noin 1,8 l:n kakkuvuokaan. Kaada päälle mustikkataikina. Nostele päällimmäiseksi vaaleaa taikinaa.
  Paista kakkua 175-asteisen uunin alimmalla tasolla noin tunti. Kumoa kakku jäähtyneenä. Sekoita kuorrutuksen aineet keskenään. Valuta jäähtyneen kakun pinnalle kuorrutetta.



Jotenkin musta tuntuu, että tälle viikolle on kasaantunut normaalia kasvispitoisempaa ruokaa. Kokonaan kasvisruokaa oli vaan eilen, mutta muuten melkein joka päivä ruoasta löytyy kasviksia runsaanpuoleisesti. Vaikka eipä se haittaa. Ei ne kasvikset vaarallisia ole. Tälle päivää ruokaohje löytyi taas kerran Seuran suuresta ruokakirjasta ja lautaselle päätyi  jauheliha-juuresvuokaa. Mulle tuli jonkinmoinen arviointivirhe vuoan koon kanssa, eikä kaikki kaalit mahtuneet mukaan. Harmi. Omin lupineni lorautin laatikon päälle lopuksi tilkan siirappia, kun se ajatuksena tuntui hyvältä.

Jauheliha-juuresvuoka

500g kaalia
2-3 porkkanaa
pala lanttua
pala juuriselleriä
pala purjoa
300-400g jauhelihaa
1 sipuli
1tl suolaa
pippuria
yrttimausteita maun mukaan
3-4dl lihalientä
(pieni loraus siirappia)

  Suikaloi kaali, raasta juurekset ja leikkaa purjo renkaiksi. Ruskista jauheliha omassa rasvassaan. Lisää hienonnettu sipuli ja hauduta hetki. Mausta seos.
  Pane kasvikset ja jauheliha kerroksittain uunivuokaan ja kaada lihaliemi päälle. Lorauta halutessasi vuoan päälle tilkka siirappia.
  Kypsennä 175 asteisessa uunissa noin 45 minuuttia. Puolukkahillon kanssa tosi jees!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti