20. lokakuuta 2012

Reasons for waiting - känninen sika

Viikonlopun ruokasuunnitelmat muuttui hieman, kun mulle jäi selvästi jokin sikailuvaihde päälle viime viikonlopun herkkusiasta. Lammas sai siis toistaiseksi jäädä pakkaseen. Pataruoassa sentään pysyttiin ja mulla siinteli mielessä oikein kauan uunissa muhitettu, olueen hukutettu possu. Mä en juurikaan olutta juo eli sopivan oluen valinta ruokaan on mulle aina haasteellinen tehtävä. Siksi mä aina lykkään vastuun valinnasta tuolle ukolleni. Ja hyvin on nuo valinnat tähän saakka toimineet. Mitään ohjetta en tälle ruoalle lähtenyt etsimään eli on ihan hatusta vetäen tehty.

Sipulinen olut-possupata

n.1kg kasslerpaistia
1dl vehnäjauhoja
1tl jauhettua mustapippuria
1tl paprikajauhetta
0,5tl suolaa
nokare voita
öljyä
1 iso punasipuli
1 iso keltasipuli
4 kynttä valkosipulia
reilu 10 kokonaista mustapippuria
2 laakerinlehteä
n.5dl vettä
n.5dl tummaa olutta (mulla Velkopopovicky Kozel Dark)
1-2 lihaliemikuutiota

  Ota liha hyvissä ajoin huoneenlämpöön. Leikkaa liha reiluiksi kuutioiksi. Sekoita syvällä lautasella vehnäjauhot, mustapippuri ja paprikajauhe. Kierittele lihakuutiot jauhoseoksessa.
  Kuumenna paistinpannu ja lisää reilu nokare voita ja tilkka öljyä. Ruskista lihakuutiot kevyesti muutamassa erässä kuumalla pannulla ja nostele lihat pataan. Mausta kypsät, padassa olevat lihat suolalla.
  Kuori ja leikkaa sipulit reilun kokoisiksi lohkoiksi. Leikkaa valkosipulinkynnet 3-4 osaan. Lisää sipulit pataan possujen päälle.
  Kaada vesi possujen ruskistamiseen käytetylle paistinpannulle. Älä huuhtele pannua välillä! Kuumenna vesi kiehuvaksi, lisää liemikuutio ja sekoittele kunnes liemikuutio on liuennut. Kaada vesi pataan.
  Lisää pataan kokonaiset pippurit, laakerinlehdet ja olutta niin paljon että lihat lähestulkoon peittyvät. Laita pataan kansi päälle ja kypsennä 150-asteisessa uunissa ainakin pari tuntia.

Ennen olutta ja uunia

1 kommentti: