28. tammikuuta 2012

Läskisoosia ja punaviiniä

Tulipa tämäkin juttu kokeiltua. Nimittäin yhdistelmä läskisoosi ja punaviini. Vaikka miksei niitä voisi tarjota yhdessä. Ihan hyvinhän ne yhteen sopi. Enkä mä oikein tiedä voiko tuota mun kastiketta oikein läskisoosiksi sanoa. Mutta jotain sen tapaista se on. Tämä kuuluu taas niihin ruokiin, jotka tulee tehtyä ihan hatusta vetäen, mutta yritin vähän laittaa jotain muistiin ruokaa tehdessä.

Läskisoosi

400-500g porsaan kylkisiivuja
1-2 sipulia
grilli- tai sianlihamaustetta
4rkl voita
3-4rkl vehnäjauhoja
4dl vettä
0,5-1 lihaliemikuutiota
mustapippuria

   Leikkaa kylkisiivut kolmeen osaan. Hienonna sipulit. Ruskista lihat parissa kolmessa erässä ja mausta lihat grilli- tai sianlihamausteella. Kaada ruskistetut lihapalat lautaselle. Kuullota sipulisilppua hetki lihoista irronneessa rasvassa. Kaada kuullotetut sipulit lautaselle lihapalojen kanssa.
  Lisää pannulle rasva ja anna sen sulaa. Lisää jauhot ja sekoita. Anna jauhojen ruskistua kunnolla kauniin ruskeiksi välillä sekoitellen. Lisää vesi ja sekoita tasaiseksi kastikkeeksi. Lisää lihaliemikuutio, lihat ja sipulit. Mausta pippurilla. Anna kastikkeen kiehua hiljalleen kymmenisen minuuttia. Tarkista maku ja lisää suolaa tarvittaessa. Ja soita ambulanssi ja aika pallolaajennukseen (tämä oli mun ukkokultani kommentti :D )


Mulle jäi siitä viime lauantain pirtelöstä joku pirtelövaihde päälle. Koko viikon oon haaveillut semmoisesta Domino-pirtelöstä. Päätin, että lauantaina saa herkutella. Yhtään en muista mistä ohjeen oon löytänyt. Mulla on sellainen muistikuva, että olisin kopsannut sen jostain Domino-keksien ohjelappusesta. Samassa nipussa on nimittäin vino pino erilaisia ohjeita, joissa käytetään Dominoja. Tuo pirtelö oli ihan ok, varsinkin sen jälkeen kun siihen lisäsi aimo lorauksen mantelilikööriä. Ei se kuitenkaan niin herkkua ollut mitä odotin. Oli ehkä vähän liian makeaa mun makuun.

Domino Shake-pirtelö

150g Domino-keksejä
2dl maitoa
5dl vaniljajäätelöä
1tl vaniljasokeria
(1-2rkl mantelilikööriä)

  Murskaa pikkuleivät monitoimikoneella hienoksi muruksi. Ota muruista muutama ruokalusikallinen sivuun koristelua varten. Mittaa mukaan maito, pehmeä jäätelö ja vaniljasokeri. Sekoita kunnes juoma on kuohkeaa. Kaada seos korkeareunaisiin laseihin ja koristele. Halutessasi mausta manteliliköörillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti